facebook

Bezpieczeństwo - czyli pompa zęzowa





Bezpieczeństwo - czyli pompa zęzowa

Co to jest pompa zęzowa ? 

 

Pompa zęzowa służy do usuwania wody z zęzy, czyli najniższego miejsca we wnętrzu kadłuba jednostki pływającej. Pompa zęzowa pozwala również usunąć wodę z trudno dostępnych miejsc, w nisko położonych rejonach statku. Pompy zęzowe stosowane na wielkim statkach pozwalają na wypompowywanie tysięcy litrów wody, natomiast na małych jednostkach pływających sprawdzają się wystarczająco pompy ręczne lub małe pompy zęzowe elektryczne.


RODZAJE POMP ZĘZOWYCH:

Elektryczna pompa zęzowa

Nie wymaga żadnego nakładu sił człowieka, ani czynnego zaangażowania załogantów, dzięki czemu mogą skupić się na odnalezieniu, zabezpieczeniu i naprawie przecieku w kadłubie. Ponadto dobrze zamontowana elektryczna pompa zęzowa uruchamia się automatycznie gdy woda osiągnie pewien poziom, więc nie przegapisz momentu, w którym woda zaraz zacznie wylewać się ponad deski podłogowe. 
Warto zainwestować w czujnik poziomu wody w zęzie, włączenia elektrycznej pompy zęzowej oraz licznik pracy pompy. Dzięki temu mamy stałą kontrolę nad pracą urządzenia.
Minusem jest brak możliwości skorzystania z pompy, gdy zabranie zasilania na jachcie. Co więcej – mając świadomość posiadania elektrycznej pompy zęzowej, usypia się nasza czujność i możemy zapomnieć o sprawdzaniu raz na jakiś czas poziomu wody w zęzach, więc początkowo możemy nawet nie zauważyć awarii elektrycznej pompy zęzowej.
Dobrym rozwiązaniem jest również, aby wybierając się w rejs, zaopatrzyć się w zapasową ręczną pompę zęzową, która do uruchomienia i prawidłowego działania nie potrzebuje zasilania. 

Schemat podłączenia automatycznej pompy zęzowej


Ręczna pompa zęzowa

Wypompowanie wody z zęzy ręczną pompą wymaga sporego nakładu energii i sił. W przypadku niewielkiej ilości wody nie powinno to stanowić problemu, jeśli jednak wody w zęzach jest sporo (i wciąż przybywa), wypompowanie wody do zera może być mocno kłopotliwe. W takim przypadku istotną rolę odgrywa długość dźwigni pompy. Zasada jest prosta – im dłuższa dźwignia, tym łatwiej i lżej wypompować wodę. Dla pewności warto posiadać na jachcie zapasową dźwignię, aby w razie uszkodzenia właściwej, mieć wyjście awaryjne z sytuacji.



Wylot pompy zęzowej

Istotną kwestią jest umiejscowienie wylotu pompy zęzowej nad linią wodną, jeśli  posiadamy zawór dwukierunkowy. W przypadku, gdy wylot znajduje się na niewielkiej wysokości nad wodą, to warto sprawdzić, czy podczas silnego przechyłu woda nie dostaje się na jacht przez wylot pompy.
Należy również pamiętać, aby w przypadku posiadania większej ilości pomp, nie podłączać ich do jednego wylotu. Takie rozwiązanie może stanowić spory problem w przypadku awarii jednej z pomp, ponieważ woda może zostać wtłoczona działającą pompą przez wąż pompy popsutej z powrotem do zęz. Dodatkowo wydajność wypompowywania jest znacznie większa, gdy każda pompa podłączona jest do oddzielnego wylotu.



Jak zamontować automatyczną pompę zęzową

-Spróbuj ustawić kadłub po tej samej stronie co kokpit, aby pilot mógł widzieć płynącą wodę.
-Wybrać odpowiedni rozmiar rury tłocznej, od 25 do 38 mm (w zależności od wydajności pompy zęzowej);
-Przetestować pompę zęzową, aby sprawdzić przepływ. Jeśli wydaje się słaby, sprawdź okablowanie. W rzeczywistości pompy zęzowe mogą pracować na biegu jałowym, gdy połączenia są odwrócone.
-Zawsze czyścić zęzy w celu usunięcia wszelkich przedmiotów, które mogłyby uszkodzić pompę lub uniemożliwić prawidłowe działanie stycznika.


Typowe problemy podczas podłączania automatycznej pompy zęzowej

Połączenie elektryczne jest głównym źródłem problemów podczas instalacji automatycznej pompy zęzowej na łodziach.
Rzeczywiście, jeśli obwód elektryczny jest słabo zabezpieczony, może wystąpić zwarcie, a nawet zatrzymanie pracy automatycznej pompy zęzowej. Stąd konieczność podłączenia pomp zęzowych w wodoszczelnych zbiornikach na krytycznej wysokości. Jakość okablowania elektrycznego jest najważniejsza.


Wskazówki, aby prawidłowo używać pompy zęzowej

-Regularnie czyść ładownię łodzi silnika lub żaglówki, aby wydobyć wszelkie zanieczyszczenia mogące uszkodzić pompę zęzową lub jej pływak.
-Upewnij się, że odległość między pompą zęzową a kadłubem nie przekracza 1,5 m.
-Wybierz kadłub przelotowy o średnicy dopasowanej do rury odprowadzającej 
-Wybierz rury tłoczne o małych rozmiarach, aby zmniejszyć ich opory i zoptymalizować natężenie przepływu pompy zęzowej. 
-Sprawdź również, czy przekrój rury tłocznej jest proporcjonalny do wydajności pompy zęzowej. Preferuj rury 25 mm dla małych i średnich pomp oraz 38 mm dla mocniejszych modeli.

PEŁNA OFERTA POMP ZĘZOWYCH

USŁUGI I SERWIS JACHTÓW


materiał zewnetrzny

×

Niezbędne pliki cookies

Te pliki cookie są niezbędne do działania strony i nie można ich wyłączyć. Służą na przykład do utrzymania zawartości koszyka użytkownika. Możesz ustawić przeglądarkę tak, aby blokowała te pliki cookie, ale wtedy strona nie będzie działała poprawnie.

Zawsze aktywne

Analityczne pliki cookie

Te pliki cookie pozwalają liczyć wizyty i źródła ruchu. Dzięki tym plikom wiadomo, które strony są bardziej popularne i w jaki sposób poruszają się odwiedzający stronę. Wszystkie informacje gromadzone przez te pliki cookie są anonimowe.